⭕️❌لطفا توجه کنید که :🌐 دانلود از سایت باید باکامپیوتر 🖥و نرم افزار مخصوص دانلود مثل idm انجام شود و فایل ها فقط در کامپیوتر قابل استفاده هستند و در گوشی موبایل ❌قابل دانلود و استفاده نیستند.❌⭕️

عکاسی از کودکان

بدون دیدگاه
دسته بندی : دسته‌بندی نشده

عکاسی های پرتره‌ ای که از کودکان انجام می شود را باید مخلوطی از پرتره و عکاسی خبری دانست چون هم سرعت عمل و تمرکز عکاس لازم است و هم سلیقه و تجربه‌ی چیدمان و ابتکار در دکور و اطراف کودک در جذاب شدن عکس اهمیت دارد.

در دهه‌های اول اختراع عکاسی و چاپ عکس سیاه و سفید، کودکان خردسال در عکسها حضور ندارند. علت حساسیت بسیار کم فیلم‌ها و عدم وجود فلاش الکترونیک بود. سرعت شاتر دوربین آنقدر آهسته بود، صندلی مخصوص که سر و گردن را بی‌حرکت نگاه میداشت ساخته بودند و اگر کسی ایستاده عکس میانداخت تکیه‌گاهی برای دستهای او درکنار دکور قرار میدادند. مردها هم بیشتر عصا بدست عکس میانداختند. خوشبختانه امروز مشکلی برای تهیه پرتره از کودکان نداریم و تقریباً در هر وضعیتی میتوانیم از خردسالان عکس بیاندازیم.

اگر از کودک عکس تکی میاندازیم بترتیب تنوع لباس کودک- زمینه‌ی پشت- زمین و محلی که کودک روی آن ایستاده یا نشسته است، اشیاء و چیزهائی که همراه کودک عکاسی میشوند مانند عروسک، اسباب بازیهای مختلف، حیوانات عروسکی- حتی حیوانات واقعی و یا وسائل کار بزرگترها همه و همه، تنوع و ابتکار عکس تکی کودک را بالا میبرند. هر چه تخیل و تجربه ما در تلفیق کودک مخصوصاً نگاه او یا دست‌ها و پاهای برهنه‌اش با اشیاء و دکور چیده شده ما بهتر شود تنوع و جذابیت عکس‌ها بیشتر خواهد شد. حال اگر علاوه بر سوژه‌های فوق خواهر یا برادر بزرگتر و یا مادر یا پدر و مخصوصاً مادر بزرگ یا پدر بزرگ کنار کودک باشند، نمایش رابطه عاطفی آنها با کمک ژست و حرکات دست‌ها و بدن و هم چنین فرم و محل قرارگرفتن بقیه اشیاء و سوژه‌ها، عکسهائی کاملاً متفاوت و جذاب بوجود میاورند.

عکاس هر کودکی در درجه اول پدر و مادر کودک است و معمولاً دلیل آن وقت و امکانات و شرایط تقریباً دائمی در تماس شبانه‌روزی است که با کودک خود دارند. اگر قدری علاقمند باشند و یک دوربین هم داشته باشند از هر وضعیت و موقعیت کودک خود در ماه چند کیلو عکس خواهند انداخت که متاسفانه بیشتر آنها محو، لحظه‌ی نادرست و مخصوصاً کادربندی بدی دارند.

ولی اگر شما نخواهید کیلوئی عکاسی کنید در ضمن مایلید عکسهای متفاوت با عکس‌های دیگران بیاندازید باید مسائل زیر را دقت کرده و تمرین کنید.

قبل از هر چیز باید کودکان را دوست داشته باشید و از لجبازی، بی‌حوصلگی، شیطنت و بازیگوشی کودک خسته و یا عصبانی و بی‌حوصله نشوید.

۱-     خود را آماده کنید اگر کودک هنوز نمی‌تواند راه برود، شما نشسته یا حتی روی شکم دراز بکشید و از حرکات و چهره کودک عکس بیاندازید. هر چه اطراف کودک از اشیاء بزرگ و شلوغ دورتر باشد و یا در زمینه‌ی پشت که معمولاً حداکثر پنجاه- شصت سانتی‌متر ارتفاع کافیست چیزی که فرم زشت دارد (پایه‌های مبل و صندلی و تخت خواب تلویزیون، یخچال و امثالهم) وجود نداشته باشد برعکس عروسک، سگ و گربه‌ی منزل یا خواهر و برادر نه خیلی بزرگتر حتی صورت پدر و مادر که آنها هم مانند بچه‌های روی شکم دراز کشیده‌اند و فقط صورت و حداکثر دستهای آنها زمینه‌ی پشت مدل شما را تشکیل میدهد.

۲-     از کنار و یا بالای دوربین خود یک وسیله صدادار که توجه کودک را جلب می‌کند لازم دارید که در لحظه دکلانشور زدن با سر و صدا کردن (نه آنقدر شدید و بلند که بچه بترسد و بزند زیر گریه) توجه و نگاه او را بطرف خود جلب کنید. اسباب‌بازی‌ فروش‌ها باندازه کافی اطلاعات و نمونه برای منظور شما دارند.

۳-     فلاش ضعیف با نور نرم یا غیر مستقیم (یک تکه، یک لا یا دو لا از رول دستمال کاغذی جلوی فلاش)، صورت کودک را باندازه کافی روشن خواهد کرد. زمینه‌ی پشت را هم فقط در صورت اهمیت داشتن و اگر کمک حتمی به زیباتر شدن عکس ما می‌کند می‌توان قدری روشن کرد وگرنه محو یا تیره شدن آن بهتر است.

۴-     به یک عکس اکتفا نکنید و از حرکات مختلف و کادرهای مختلف فقط سر با دست‌ها با پاها عکاسی کنید اگر با وسائل بازی و یا خوراکی سرگرم باشد نیز چند پـُـز بیاندازید.

۵-     هر چه کودک لباس کمتر پوشیده باشد و مخصوصاً اگر همه چیز اطراف کودک سفید و روشن باشد و شما هم نور High Key (بدون سایه، شدیداً روشن و نرم) بکار ببرید. مطمئن باشید پرتره تاریک مانند بازیگران تئاترهای جدی و کلاسیک برای کودک مناسب نیست.

۶-     سرعت و دقت خود را بالا ببرید تا بتوانید لحظه‌ی نگاه خوب، ژست زیبا و حرکت مناسب کودک را از دست ندهید و ثبت کنید. باصطلاح همیشه باید گوش بزنگ باشید.

۷-     کودک با دستهای خود و با لب و دهان خود حرکات کودکانه‌ی جذابی انجام می‌دهد مخصوصاً اگر سریع کار کرده‌اید و او را خسته و عصبانی نکرده‌اید وقت دارید لحظات خوبی را شکار کنید.

۸-     همیشه بعد از هر عکس اگر دوربین اتوماتیک نیست، فوراً فیلم را عوض کرده و آماده برای شکار لحظه باشید وگرنه در مدت زمان تعویض شماره‌ی فیلم، لحظه‌ی جذاب را از دست می‌دهید.

۹-     اگر بعضی مواقع از ارتفاع عکاسی کنید و دور و بر بچه خلوت باشد و نگاه کودک متوجه شما باشد (از مادر و خواهر و برادر کودک کمک بگیرید) عکس جذابی خواهید داشت.

۱۰- اگر کودک از کنار یک مانع جذاب (عروسک بزرگ- کالسکه قشنگ یا هر وسیله جذاب دیگر) با شما قایم موشک بازی کند و باصطلاح دالی کند، سرکشیدن و خنده و یا کنجکاوی او زیبا است.

۱۱- مقیاس دست‌های مادر یا پدر در عکاسی نیم‌رخ و حرکت دست‌های کودک برای گرفتن دست‌های بزرگترها و نگاه کودک در لحظه هیجان و شعف آنها لحظه مناسب عکاسی پرتره جذاب خبری کودک است.

۱۲- هر سوژه‌‌ی جذاب مانند حیوان، عروسک، پرنده، میله‌های تخت کودک که بین شما و مدل قرار بگیرد و قسمتی از آن سوژه‌ها در کادر باشند تصویر مناسبی می‌سازد و اگر توجه کودک در جهت دوربین شما باشد، واضح یا محو بودن آن سوژه‌ها به سلیقه و تشخیص شما در کنار چهره واضح کودک، فرم و کادر خلاقه و زیبائی بوجود میاورد.

آنچه که تا حال نوشتم بیشتر درباره مدل‌ها و کودکان خیلی کوچک حداکثر تا یک سالگی بود حال اگر آرتیست کوچولوی شما قدری بزرگتر بود و میتوانست راحت بایستد و حرکت کند مسلماً با اشیاء وسائل بازی حیوانات و بخصوص خوراکی‌ها. فرم‌های جذابی بوجود می‌آورد، پس باید علاوه بر سوت و بوق و سازدهنی، آب‌نبات و شکلات و احتمالاً بادکنک رنگی هم همراه داشته باشید.

کفش و لباس و کلاه و عصا و چتر بزرگ‌ترها، تلفن، موبایل، وسائل خانه و زندگی هم با کودک فــُرم‌ها و عکسهای شیرین و شاد و جذابی بوجود می‌آورد.

سعی کنید از نوزادان با نور موجود یا حتی ضعیف‌تر عکاسی کنید، از زدن فلاش مستقیم به چشمان کودکان  مخصوصاً نوزاد حتماً خودداری کنید. بهتر است فیلم‌هایی با حساسیت بالاتر (۴۰۰ تا ۱۶۰۰ آ-آس-آ) استفاده کنید. نصایح ۱و۲و۳و۸ برای نوزادان قابل استفاده است.

رشد کودک و تغییرات فرم صورت او در هفته‌های اول تولد باور نکردنی است. بهتر است شما خود را برای تهیه یک رپرتاژ مصور از تغییرات و رشد کودک آماده کنید در بعضی از عکس‌ها مخصوصاً روز تولد حتماً از صورت مادر کودک استفاده کنید، در هفته‌‌ها و ماه اول در زمینه‌ی پشت، صورت و دست‌های والدین را قرار دهید و طوری عکاسی کنید که علاوه بر نگاه و توجه آنها مقیاس و مقایسه ابعاد صورت و دست و پای کودک با صورت و دست‌های پدر و مادر کودک در تصویر ثبت شده باشد، یادگاری تاریخی خواهد شد.

خنده، گریه و ادا در آوردن یا عطسه و خمیازه کودک زیبائی خود را دارد. هیجان، احتیاط یا حتی شوکه شدن و ترس کودک چند ماهه از دیدن و تماس با حیوانات و پرندگان دیدنی است.

از یک‌سالگی می‌توان بازی‌های کودک با حیوانات با وسائل بازی و بازی‌های دسته جمعی آنها را عکاسی کرد.

در سال‌های بعد از سر و کول همدیگر بالا رفتن، کشتی گرفتن با پدر، در سواری وسائل یا حتی حیوانات می‌توان عکس‌ها و رپرتاژهای جذابی تهیه کرد. شنا کردن، شیرجه زدن، آب بازی کودکان، صحنه‌های جذابی‌ برای تهیه عکس از دوران کودکی است. در این سال‌ها استفاده از تکنیک عکاسی از قبیل نمایش بازی و حرکت کودک با محو کردن زمینه‌ی پشت یا سوژه‌های قابل حرکت وسائل بازی و غیره می‌توان نشاط، بازیگوشی و حرکت کودک را نشان داد. فراموش نکنید جذابیت پرتره کودک در شیطنت‌ها و شلوغ کردن و بازیهای کودکانه او نهفته است که با کمک تکنیک، سرعت دوربین و سرعت عمل عکاس قابل ثبت است.

عکس‌های دسته جمعی از کودکان قدری سخت‌تر است. جمع و جور کردن آنها، فرم دادن و مرتب کردن آنها به حوصله و دقت نیاز دارد. اگر عکس‌های دسته جمعی زیاده از حد خبری شوند متاسفانه در پرتره بچه‌ها جذابیت صورت آنها را فدای بازی آنها کرده‌ایم. استفاده از پله‌ها، نرده‌ها، نردبان و آنچه که بتوان کودکان را فرم داد که همگی واضح و خوش‌ژست باشند عکس‌های حرفه‌ای مهمی از کودکان تهیه کرده‌ایم. قدری که بزرگ‌تر شوند زحمت ما کم خواهد شد و با کمال میل، با لباس‌های مختلف، ژست‌های متنوع، در کنار هر سوژه ‌جذابی که شما انتخاب کنید قرار خواهند گرفت.

حتی بسیاری از بچه‌ها هستند که دوست دارند با حیوان دست آموز خود و یا وسیله بازی بخصوصی که دوست دارند عکس یادگاری بیاندازند که کادربندی و نور خوب در زمینه پشت مناسب می‌تواند عکس جذابی بوجود بیاورد. هر کودکی یک دوست یا فامیل یا مربی مورد علاقه‌ی خود را دارد. حضور این شخص موقع عکاسی برای عکاسی شما از آن کودک در حکم فرشته‌ی نجات است.

مشخصات و اطلاعات فایل

      نظرات برای این مطلب بسته شده است.

      Sorry, the comment form is closed at this time.